Foto: Bim Z Totland

Foto: Bim Zachrisson Totland

 
 

Liv Zachrisson
Studio at Dikemark
Sykehusveien 3
13 85 Asker

Telefon (+47) 97 06 94 24

Send mail


Å være til i materialet 

«...Liv Zachrisson jobber med spor av eksistensielle og mentale erfaringer, slik de har tatt bolig i kroppen som en egen form for hukommelse. Dette nedfeller seg i mange uttrykk og medier: skulptur, maleri, fotografi, video, tegning og tekst – tidvis inngår de i samme verk som sammensatte installasjoner. Hun er opptatt av en stofflig forankring; hvordan dette registeret av visuell utforming møtes, med ulike teksturer, flater og dybder. Under det hele ligger en vilje til å fortelle, noe hun gjør gjennom materialet. 

Skjørheten i et gitt materiale er gjennomgående hos Zachrisson, noe som antyder emosjonelle nyanser og konseptuell fortolkning. Materialet tar form av kroppen og symbolske figurer som heller mot abstraksjon. Hun benytter seg av rytmen i gjentagelsen og strukturer som oppstår i varianter over et motiv, spilt ut i vekslingen mellom bevegelse og stillstand. Det som i seg selv kan fremstå som fragilt, blir i gjentagelsen sterkere...»


Line Ulekleiv Formbare stoff

 

Indwelling in the material 

“…Liv Zachrisson works with traces of existential and mental experiences as they have taken up residence in the body as special kinds of memory. They are precipitated as a variety of idioms and media: sculpture, painting, photography, video, drawings and text – at times they form parts of the same work as composite installations. She is preoccupied by a rooting in the material; how this register of visual manifestations encounters different textures, surfaces and depths. Beneath it all lies the will to tell a story – something she does through the material.

The mutability of a given material is a general feature for Zachrisson, something that suggests emotional nuances and conceptual interpretations. The material takes the form of the body and symbolic figures that incline towards abstraction. She makes use of the rhythm in repetition and the structures that arise in variations on a motif, played out in the alternations between motion and stillness. What in itself may appear fragile grows stronger in the repetition…”


Line Ulekleiv Malleable material (Translation by James Manley)